Lezing over de geschiedenis van het Ignatiuscollege/Huize Boslust

25 november 2021, van 19:00 tot 21:00 | Bibliotheek Valkenburg

Kosten: € 2,00 voor bibliotheekleden en € 4,00 voor niet-leden. Inclusief 1 gratis consumptie

Lezing door historicus en auteur Jos Schols over de 125-jarige geschiedenis van het beroemde Ignatiuscollege/Huize Boslust in Valkenburg aan de Geul, buurt Broekhem-Noord. Tijdens de lezing ligt de nadruk op de bouwpaters de Duitse Jezuïeten en de hieropvolgende Reichsschule für Jungen.

Na de succesvolle boekpresentatie van ‘Het paradijs op aarde’, ruim een jaar geleden in Bibliotheek Valkenburg, is de deskundige Jos Schols terug met een interessante powerpoint-presentatie.

De presentatie opent met een kort (later) ingekleurd filmpje over Valkenburg e.o. uit 1918. Laat u verrassen door de weidse blik en de vrijwel verkeerloze straten. Het Ignatiuscollege pronkte aan de horizon. Dit college was het grootste en belangrijkste studiehuis en seminarie van de Duitse Jezuïeten ter wereld. U beleeft hun ‘paradijs op aarde’ mee.

De geestelijken werden in 1942 verjaagd door de nazi’s, die in het gebouw Nederlands enige Reichsschule für Jungen vestigden. Een Jungmann (student) uit de omgeving gaf aan dat hij zijn schooltijd daar als onplezierig had ervaren. Een boeiende korte film van een jonge buurtbewoner toont het in 2020 nog onbewoonde, maar nog steeds indrukwekkende gebouw. De lezing sluit af over de toekomst van Huize Boslust.

U kunt meteen na de presentatie bij Schols het geschiedenisboek ‘Het paradijs op aarde’, desgewenst gesigneerd, kopen. Het is ook op zijn adres te koop. Prijs € 29,95 p.st.

Aanmelden voor de lezing via info@heuvellandbibliotheken.nl o.v.v. Jos Schols/Valkenburg. Info over het boek op www.josschols.nl of bel (043) 364 30 10.