Expositie schilderijen Florence Oulhiou

21 februari 2023 t/m 25 april 2023 | Bibliotheek Margraten

De acrylschilderijen van de Franse kunstenaar Florence Oulhiou - tegenwoordig woont en werkt ze in Valkenburg - kenmerken zich door zachte kleurenpaletten en de herhaling van patronen, transparanties en gelaagdheidstechnieken.

Florence begon met acrylschilderen als autodidact. Ze volgde snel een volledige cursus van ‘School of Fine Arts’ in Frankrijk. Enkele jaren werkte ze met haar meesters: Marc Fonvieille en Isabelle Monférier. Zo ontwikkelde ze haar eigen stijl. Acrylschilderen is haar belangrijk creatief werk. Ze heeft deelgenomen aan diverse solo- en groepstentoonstellingen in Frankrijk en Nederland en heeft al wereldwijd verkocht in Frankrijk - Nederland - Duitsland - Gabon - VS.

Ze werkt met transparante lagen ‘in negatief’ om de onderste lagen te laten verschijnen die het patroon creëren. De kleurenoverlays geven rijke en harmonieuze resultaten. De titel van haar serie, die enkele jaren geleden is begonnen, is ‘Millefeuilles’. Het roept zowel de motieven (de bladeren van bomen) op als, net als het beroemde Franse gebak met dezelfde naam, de superpositie van meerdere lagen. Bovendien drukt ze linocuts en schildert kleine landschappen met gemengde technieken.

Florence Oulhiou over haar werk

‘Ik ben geïnspireerd door natuurlijke plantaardige elementen en ik bouw opeenhopingen, superposities, tussen figuratief en abstractie. Ik speel graag met kleuren, contrasten en herhalingen. Ik speel graag met vormen en ruimte tussen deze vormen. Ik ben op zoek naar een structuur in deze overvloed. Elke nieuwe creatie is een poging om orde te scheppen in de chaos van de wereld.’

Heb je interesse in of vragen over een van haar werken neem dan contact op met Florence:

f.oulhiou@gmail.com