Blitzkrieg over Zuid-Limburg

9 mei 2019, van 19:30 tot 21:30 | Bibliotheek Valkenburg

Gratis lezing door historicus Jacquo Silvertant.

Op 10 mei 1940, Pinkstervrijdag, vielen de Duitsers ons land binnen. Voor Valkenburg betekende dit de inkwartiering van Duitse soldaten in plaats van hotelgasten. De hoofdmacht van het Duitse leger trok door Zuid-Limburg op naar Belgie en Frankrijk met het oogmerk om de bruggen over de Maas en het Julianakanaal ongeschonden in handen te krijgen en het immense leger nog diezelfde dag over te kunnen zetten. Het succes van de opmars was afhankelijk van de snelheid waarmee die zich voltrok.

De gebeurtenissen in Zuid-Limburg op die dramatische 10e mei zijn door de Nederlandse geschiedschrijving altijd afgedaan als marginaal en van weinig historische betekenis. Het tegendeel is waar.

Silvertant legt tijdens zijn lezing aan de hand van uniek en onbekend fotomateriaal uit waarom.

Het boek bij de lezing "Blitzkrieg over Zuid-Limburg" en het aanvullende fotoboek "Bitte lächeln...." kunnen aan het einde van de lezing tegen gereduceerde prijs worden gekocht. Op verzoek signeert de auteur uw exemplaar.

Aanmelden via info@heuvellandbibliotheken.nl o.v.v. valkenburg.

Boeken van Jacquo Silvertant in onze catalogus