Tentoonstelling Glass Room Experience

16 maart 2022 t/m 5 april 2022 | Bibliotheek Valkenburg

Van 16 maart tot en met 5 april 2022 staat de Glass Room Experience in de bibliotheek van Valkenburg. De Glass Room Experience is een unieke expositie over data en privacy. Hier onderzoeken we de reis van persoonlijke gegevens op het internet: hoeveel (persoonlijke) data worden er verzameld en wat gebeurt daarmee? Wie verzamelt dit eigenlijk? En hoe beoordeel je nepnieuws?

Een kijkje in je online leven

Wat is er nog persoonlijk aan data wanneer deze allesbehalve van onszelf is? Onze websites, apps, sociale media en ‘slimme’ apparaten werken op datgene waarmee technologiebedrijven miljarden euro’s verdienen - data. En niet zomaar data, maar onze data. Naar schatting zullen er in 2030 zo’n 125 miljard verbonden apparaten zijn - 14 per persoon. Dat zijn heel wat ‘slimme’ tandenborstels. Zal al deze technologie ons leven echt eenvoudiger, gezonder en veiliger maken?

In deze tentoonstelling ontdekken we de bedrijven en mechanismes die deze technologie en het Internet of Things (IoT) mogelijk maken. Speel Nep of Echt om te zien hoe slim jij bent in de wereld van slimme toepassingen. Ontdek wat er achter de schermen gebeurt in Het Internet Dat Je Niet Ziet.

Data Detox Kit

En vergeet niet een Data Detox Kit mee te nemen, een achtdaagse kuur die je weer eigenaar laat zijn van jouw persoonlijke digitale privacy. Het gaat hierbij niet om het minder gebruik van bijvoorbeeld smartphone of sociale media, maar juist over het bewuster gebruik maken ervan. De papieren versie van de Kit is gratis op te halen bij de expositie maar ook online beschikbaar op data-detox.nl.