Expositie Ahmed Kleige en Willem Vermeer

12 april 2024 t/m 26 juni 2024 | Bibliotheek Valkenburg

Kunstenaars Ahmed Kleige en Willem Vermeer exposeren tot 27 juni in Bibliotheek Valkenburg.

Ahmed Kleige

Ahmed Kleige werd op 7 januari 1964 geboren in Aleppo in Syrië. Al vroeg ging zijn hart uit naar de kunst, naar het maken van schilderijen, tekeningen en beelden. Op 11-jarige leeftijd werd een van zijn tekening bekroond en dus ging hij later een opleiding volgen aan het ‘Fathi Fine Art Institute’ ook in Aleppo. Vanwege de politieke situatie in zijn land verhuisde hij naar Beiroet in Libanon. Daar bouwde hij een grote reputatie op. Zijn schilderijen waren geliefd en de grote galerieën exposeerden die graag. Tussen 2002 en 2015 had hij vele exposities in Beiroet, Damascus en Homs en werd hij geroemd om de kracht en de intensiteit van zijn werken.

In 2015 wordt zijn positie als kunstenaar in Beiroet onhoudbaar. Hij vlucht voor het regime naar Engeland, waar hij familie heeft, maar komt niet verder dan vrienden in Nijmegen. Hij vindt er onderdak en dient een asielaanvraag in. Hij komt in Heerlen terecht en in 2017 wordt hij verenigd met zijn vrouw, zijn twee zonen en zijn dochter. Ze hebben nog net enkele schilderijen kunnen redden, maar helaas is het grootste deel vernietigd door IS.

Zijn werken zijn herkenbaar aan hun Oriëntaalse kleuren en hebben een grote zeggingskracht. Op indringende wijze schilderde hij de invloed die de oorlog in zijn land had op de levens van individuele mensen en op hele bevolkingsgroepen. Ook zijn landschappen en portretten zijn de moeite van het bekijken waard. Zijn kunst doet een beroep op de verbeelding van de kijker.

Willem Vermeer

Willem Vermeer (74) uit Valkenburg is een hobby kunstenaar, die na zijn pensionering in contact kwam met de schilderworkshop van Til dassen in landgraaf. Vandaar uit heeft hij enkele jaren les gehad aan de kunstacademie van Genk, later gevolgd door een opleiding bij de Gronsveldse kunstdocent Hans Mulder. Vanaf 2018 werkte hij een aantal jaren samen met Ahmed Kleige.

Zijn werk is zeer divers. Van klassiek tot abstract en alles daar tussenin. Hij wordt voornamelijk geïnspireerd door de techniek van het schilderen: “kan ik een bontmuts zo schilderen dat je hem bijna kunt voelen”.