Literaire zomer: Kristine Bilkau

29 augustus 2019, van 19:30 tot 21:30 | Bibliotheek Valkenburg

Kristine Bilkau (Hamburg, 1974) werkt als journaliste voor verschillende tijdschriften. In 2009 won zij het stipendium van het gerenommeerde Literarische Colloquium Berlin. De gelukkigen is haar debuut. De roman werd bekroond met de Hamburger Förderpreis für Literatur en won de prijs voor het Beste Romandebuut 2015. Haar nieuwe roman Een liefde, in gedachten verscheen in februari 2019.

Met haar positief ontvangen debuut De gelukkigen dook Kristine Bilkau meteen in een van de meest besproken onderwerpen van de hedendaagse literatuur: onze zoektocht naar optimaal geestelijk welzijn. Bilkau (1974) liet haar aanpak al in de titel doorklinken: dit verhaal ging niet zomaar over een gemiddeld gezin, dat plotseling scheurtjes in het even tevoren nog zo zorgeloze bestaan ontdekt, maar over het gevecht van een generatie met dat eeuwige streven naar geluk.

Met haar tweede roman neemt Bilkau opnieuw een generatie onder de loep. Een liefde, in gedachten neemt ons mee naar de jaren zestig, als Antonia en Edgar, beiden geboren aan het einde van de oorlog, zich afzetten tegen het eentonige leven van hun ouders en grootse plannen maken voor de toekomst. Ironisch genoeg zijn het ook die plannen die hen van elkaar scheiden: Edgar vertrekt naar Hongkong, met de belofte dat Antonia, Toni voor intimi, zal volgen als de zaken op orde zijn.

Aanmelden via 0436012063 of info@heuvellandbibliotheken.nl o.v.v. Bilkay/Valkenburg.

Boeken van Kristine Bilkau