Lezing Zuid-Limburgers in Duitse krijgsdienst

3 augustus 2022, van 19:00 tot 21:00 | Sociaal Centrum Eijsden

In Duitse krijgsdienst treden tijdens de Tweede Wereldoorlog kan op vele wijzen worden geïnterpreteerd. De mate van vrijwilligheid om het uniform van de vijand aan te trekken en diens wapen op te pakken, is hierbij van doorslaggevend belang.

Historicus Jacquo Silvertant gaat tijdens zijn lezing in op de vele aspecten van de militaire collaboratie door Zuid-Limburgse mannen en vrouwen tijdens de Tweede Wereldoorlog. Aan de hand van individuele gevallen wordt een beeld geschetst van een nog relatief onbelicht fenomeen.

Van ideologische wereldverbeteraars tot roekeloze avonturiers, ze komen in deze lezing allemaal voorbij. Silvertant doet, samen met collega onderzoeker Tom Alessie, al langere tijd onderzoek naar de lotgevallen van de Zuid-Limburgers die onder het hakenkruis dienden. In de loop van 2023 hopen zij hun boek hierover te kunnen publiceren. De lezing geeft alvast een voorproefje.

De lezing, georganiseerd door Bibliotheek Eijsden, vind plaats in het Sociaal Centrum Eijsden. Aanmelden via info@heuvellandbibliotheken.nl of 043 4093320.