Lezing Valkenburg in het zicht van de vrijheid

19 september 2019, van 19:30 tot 21:30 | Bibliotheek Valkenburg

Lezing van historicus Jacquo Silvertant over de bevrijding van Valkenburg in september 1944.

De bevrijding van Valkenburg in september 1944 ging niet zonder slag of stoot. Van 14 tot en met 17 september 1944 kwam de snelle opmars van de Amerikaanse troepen tot stilstand op de zuidhelling van het Geuldal, dat door de Duitsers als laatste natuurlijke barrière vóór de Duitse grens met de laatste middelen die men had verdedigd. Het gevolg waren zware artilleriebeschietingen over en weer en gevechten in de straten van Valkenburg. Op 17 september 1944 trokken de Duitsers terug en rukten de Amerikaanse tanks verder op. Valkenburg was officieel bevrijd.

Na de bevrijding streken de Amerikanen neer in het Geulstadje. De grote kloosters en kastelen in en om Valkenburg leenden zich uitstekend voor het onderbrengen van ondersteunende Amerikaanse eenheden, zoals een groot militair ziekenhuis dat in het Ignatiuscollege kwam. Ook werd Valkenburg rest center. De toeristische infrastructuur van Valkenburg met zijn hotels, cafës, restaurants, zwembad en cinema zorgde ervoor dat frontsoldaten hier prima op kracht konden komen tijdens hun verlofperioden.

Tijdens de lezing zal historicus Jacquo Silvertant al deze zaken belichten. Zijn nieuwe boek "Under an orange colored sky" over Valkenburg in het zicht van de vrijheid, zal dan ook te koop zijn.

Gratis lezing, aanmelden verplicht i.v.m. grote belangstelling via info@heuvellandbibliotheken.nl o.v.v. Valkenburg in het zicht van de vrijheid.