Lezing Valkenburg in de Tweede Wereldoorlog

13 juni 2019, van 19:30 tot 21:30 | Bibliotheek Valkenburg

Valkenburg was de Tweede Wereldoorlog in het klein wordt wel eens gezegd. In de tweede lezing uit de cyclus over Valkenburg in de Tweede Wereldoorlog gaat historicus Jacquo Silvertant verder in op hetgeen zich tijdens de oorlog allemaal in Valkenburg heeft afgespeeld.

Na de Duitse inval op 10 mei 1940 bleek dat de Duitsers niet op korte termijn zouden vertrekken. Het leven nam langzaam weer zijn gewone loop en ook Valkenburg zocht zijn plaats in de nieuwe situatie.

Silvertant belicht in zijn lezing de veranderingen die als gevolg van de Duitse Bezetting optraden en de interactie van de Valkenburgers daarop. Thema's als collaboratie, de NSB, de SS-Reichsschule, de onderaardse oorlogsfabrieken, de Jodenvervolging, onderdrukking en verzet, komen daarbij uitvoerig aan bod

Aanmelden gewenst via info@heuvellandbibliotheken.nl o.v.v. Valkenburg in de Tweede Wereldoorlog.