Lezing Sietse van der Hoek: Alles klar

5 september 2017, van 19:00 tot 21:00 | Bibliotheek Vaals

Kosten: 8 euro

Als veranderingen in taal maatgevend zijn voor veranderingen in de maatschappij, dan is Nederland aan het verduitsen. Nog niet zo heel lang geleden waren germanismen de kwalijkste van alle navolgingen uit vreemde talen, maar inmiddels zijn ze net zo salonfähig als die uit het Engels en Amerikaans.

In Alles klar geeft Sietse van der Hoek van onze verduitsing een waaier aan schitterende voorbeelden, ruimschoots voorzien van pünktlich commentaar. Van de verbreiding van de worstcultuur tot de verberlijnisering van de Amsterdamse Wibautstraat, van Oktoberfeesten tot Energiewende, van de Duitse ziel in de Nederlandse literatuur tot de emancipatie van het germanisme, het schijnbaar onverwoestbare imago van Duitse dingen en de eeuwige Rijnreis.

Reserveren: 043-3080110 of vaals@heuvellandbibliotheken.nl

18e Literaire Zomer

Het populaire Duits-Nederlandse literatuurfestival Literarischer Sommer / Literaire Zomer vindt dit jaar voor de 18de keer plaats. Het festival biedt meer dan 30 evenementen en geeft daarmee een dwarsdoorsnede van de Nederlands- en Duitstalige literatuur met interessante lezingen, discussies en ontmoetingen. Behalve de bekende locaties in Aken, Bedburg-Hau, Düsseldorf, Krefeld, Mönchengladbach en Neuss zijn er dit jaar aan Nederlandse zijde vijf steden betrokken: Heerlen, Kerkrade, Maastricht, Sittard en Vaals. Wij zijn blij dat het ons samen met onze partner van Euregio Kultur e. V. is gelukt om weer twee nieuwe Nederlandse locaties voor ons te winnen.

Bezoek de site van de 18e Literaire Zomer