Lezing Planeten bij andere sterren

15 februari 2020, van 14:00 tot 16:30 | Bibliotheek Valkenburg

Kosten: €4,00 en €2,00 voor bibliotheekpashouders inclusief drankje in pauze

De afgelopen 25 jaar zijn planeten bij andere sterren binnen de grenzen van waarneembaarheid gekomen. Jos Loonen neemt u mee op een bijzonder ontdekkingsverhaal uit de zeer recente astronomische historie.

Aanvankelijk waren de gevonden planeten bij andere sterren nogal groot en nogal afwijkend van de situatie bij onze zon en van de aarde. Maar met steeds geavanceerdere waarnemingsmiddelen en met ruimtemissies als Kepler en zijn opvolgers zijn ook planeten als de aarde zelf voorzichtig in beeld gekomen. In de lezing komen de gebruikte technieken, de geboekte resultaten en de verwachtingen voor de nabije toekomst aan de orde.

Jos Loonen

Jos Loonen is in 1972 afgestudeerd als sterrenkundige in Utrecht. Hoewel hij sindsdien – tot zijn pensionering – werkzaam was buiten het astronomische vakgebied (in onderwijs en uitgeverij), bleef hij actief in de popularisering van de sterrenkunde, in cursussen en lezingen en in bijdragen aan de jaarlijkse Sterrengids van de stichting De Koepel.

Aanmelden via info@heuvellandbibliotheken.nl o.v.v. Planeten.