Lezing Philip Dröge over het kleine landje Moresnet

26 oktober 2017, van 19:00 tot 21:00 | Bibliotheek Vaals

Kosten: 5,00

De lezing wordt georganiseerd in samenwerking met Leesclub Vaals. Van 1816 tot 1918 lag Moresnet aan de Nederlandse zuidgrens. Het landje had 300 inwoners, die zich in de loop van de tijd echt een volk begonnen te voelen. Ze hadden een eigen hoofdstad (het dorp Kelmis), een staatshoofd (de burgemeester) en een verdedigingsmacht (de veldwachter).

De vrijheid en lage belastingen trokken duizenden avonturiers aan en Moresnet groeide uit tot een voorbeeld van hoe mensen zonder grote overheid gelukkig en welvarend konden worden. Sterker nog, de wereldvrede moest hier beginnen.
Philip Dröge onderzoekt het merkwaardige verhaal achter Moresnet:

• Hoe kon dit onwaarschijnlijke landje ontstaan?
  • Wie woonden er?
  • Hoe was het leven in dit staatsrechtelijke unicum?

Dröge vertelt over dieven, gokkers, smokkelaars, mijnwerkers en een dromer die van Moresnet die ideale samenleving wilde maken – en daar bijna in slaagde.

Philip Dröge

Philip Dröge is journalist, columnist en initiatiefnemer van het populair-wetenschappelijke persbureau FAQT. Hij schreef eerder De schaduw van Tambora dat lovend door de pers werd ontvangen, hij schrijft voor diverse tijdschriften en treedt geregeld op als gastspreker en commentator op radio en televisie.

Reserveren

Reserveren via: vaals@heuvellandbibliotheken.nl of 043-3080110

Bekijk het boek 'Moresnet : opkomst en ondergang van een vergeten buurlandje' in onze catalogus