Lezing over het boek Een voltooid leven, Roman over een doorleefd afscheid

27 oktober 2021, van 15:00 tot 17:00 | Bibliotheek Vaals

Kosten: € 3 voor leden, € 6 voor niet leden

Er is veel discussie over de wet ‘Voltooid leven’ voorgesteld door Pia Dijkstra: “Sommige ouderen (…) willen zelf over hun sterven gaan. Laten we deze respecteren.” Het boek Een voltooid leven, Roman over een doorleefd afscheid dat Annerieke de Vries geschreven heeft, geeft een tegengeluid.

Haar moeder koos ervoor om haar ziekte en sterfproces geheel aan te gaan. Een lang een moeizaam proces, maar het leverde wél wat op. Doortje, het hoofdpersonage, heeft haar leven goed kunnen afronden en is in met zichzelf in het reine gestorven.

De roman is geschreven vanuit het perspectief van Doortje. De roman geeft een unieke inkijk hoe zij haar ziekte- en sterfproces beleefd heeft.
In de lezing die Annerieke over haar roman geeft, vertelt zij haar verhaal als dochter en mantelzorger. Ook leest zij voor uit de roman waardoor het perspectief van Doortje goed aan bod komt. Hoewel het een zwaar onderwerp is, wordt er ook gelachen.

De volgende thema’s komen aan bod:

• ‘Leven doe je op je eigen manier, sterven ook.’
  • Kan het in onze snelle, maakbare samenleving nog: doorleefd afscheid nemen?
  • Een delier komt in de laatste fase van het leven schrikbarend vaak voor. Zijn verzorgers op deze acute verwardheid, die gepaard kan gaan met hallucinaties en waanbeelden, voorbereid? Hoe worden naasten op een delier voorbereid?

Na de lezing is er ruimte om met elkaar in gesprek te gaan.

Aanmelden via info@heuvellandbibliotheken.nl of 043 3080110.

Bekijk het boek in de catalogus