Lezing door Jan Schurgers

29 mei 2018, van 19:30 tot 21:00 | Bibliotheek Margraten

Lezing door een veelzijdig auteur over eigen werk en over de dichter Jan Hanlo waar hij een groot bewonderaar van is.

Over Jan Schurgers

Jan Schurgers (Valkenburg, 5 januari 1946) bezocht de lagere school en de mulo in zijn geboorteplaats Valkenburg. Vervolgens studeerde hij vanaf 1963 aan de kweekschool in Heerlen. Na het behalen van zijn hoofdakte moest hij in 1969 in militaire dienst. In 1970 kreeg hij een baan als onderwijzer aan de lagere school in Klimmen.

Zijn debuut als schrijver maakte hij in 1971 met een artikelreeks over de twee jaar eerder overleden in Valkenburg woonachtige schrijver Jan Hanlo. In de jaren die volgden bleef hij zich bezighouden met het leven en werk van de door een motorongeluk omgekomen auteur. Aan het speciale Jan Hanlo-nummer van het literaire tijdschrift Bzzlletin droeg hij in 1984 het artikel “Jan Hanlo’s Ierse reis” bij. In 1989 was hij mede-organisator van de tentoonstelling “Jan Hanlo in Beeld”, die in kasteel Oost in Valkenburg werd gehouden. Ook hielp hij Hans Renders aan informatie voor zijn in 1998 verschenen biografie over Hanlo. Op zijn initiatief vernoemde de gemeente Valkenburg aan de Geul in 2000 het uitbreidingsplan bij Geerlingshof naar Jan Hanlo, waarna er deining ontstond onder enkele bewoners. Uiteindelijk werd het plan ingetrokken en dus kwam het Jan Hanlohofje er niet.

Jan Schurgers greep de mogelijkheden om het werk van Jan Hanlo in Valkenburg en omgeving te promoten met beide handen aan. Zo organiseerde hij samen met anderen tentoonstellingen, lezingen en andere manifestaties betreffende Hanlo en zijn werk. Ook schreef hij in de loop van de jaren regelmatig over het werk van Jan Hanlo bv. in Geulrand, het Land van Valkenburg en Heuvelland Aktueel.
In 2008 wist hij samen met andere poëzieliefhebbers een poëzieroute te realiseren langs de Geul in de gemeente Valkenburg aan de Geul en het is dan ook niet vreemd dat een van de afgebeelde gedichten het gedicht "'s Morgens" van Jan Hanlo is. Het bevindt zich aan de muur van de voormalige graanmolen in de St. Pieterstraat.

Naar aanleiding van het boekenweekthema "Tjielp, tjielp", naar een gedicht van Jan Hanlo richtte hij in maart 2009 een tentoonstelling over Jan Hanlo in in de Valkenburgse bibliotheek en hield er tevens een lezing met als titel "Jan Hanlo en zijn waardering in Valkenburg." In 2016 leverde hij de tekst voor een folder bij de wandeling over het Jan Hanlo-pad tussen Château St. Gerlach in Houthem en het graf van de dichter op het kerkhof in Broekhem.

Meer informatie over Jan Schurgers

Boeken van Jan Schurgers in onze collectie