Lezing De nieuwe elite van het Derde Rijk in Valkenburg

17 oktober 2019, van 19:30 tot 21:30 | Bibliotheek Valkenburg

Een lezing door journalist Paul van der Steen i.s.m. Museum Valkenburg.

De nazi’s met hun Blut und Boden-politiek gebruikten voor hun beeldspraak graag termen uit het tuinieren. Het doden van joden en anderen in hun ogen ongewenste elementen noemden ze dan onkruid wieden of verdelgen. Op speciale opleidingsinstituten deden ze ondertussen aan ‘plantenveredeling’: de besten van het Arische ras werden daar opgekweekt tot leiders van het Derde Rijk van de toekomst. Twee ervan stonden in Limburg: een voor jongens in Valkenburg, een voor meisjes in Heythuysen.

Paul van der Steen spreekt tijdens een lezing over zijn boek Keurkinderen. Hitlers elitescholen in Nederland. In zijn voordracht belicht hij de geschiedenis van deze scholen en de oud-leerlingen (van wie hij er een aantal sprak). Hun levens keerden 180 graden na de Bevrijding: van een zogenaamd voor iets groots voorbestemde elite waren ze plots uitschot. Velen werden ook levenslang geplaagd door de gedachte tot welke monsters ze bij een ander oorlogsverloop hadden kunnen uitgroeien.

Paul van der Steen

Paul van der Steen (1969) is journalist en werkt onder meer voor NRC Handelsblad, Trouw, De Limburger, Zuiderlucht en het Historisch Nieuwsblad. Als historicus schreef hij vijf boeken, waaronder Keurkinderen. Hitlers elitescholen in Nederland en het dit jaar verschenen De ongehoorde helft. De eerste vrouwen op het politieke pluche.

Aanmelden via www.museumvalkenburg.nl.

Boeken van Paul van der Steen in onze collectie