Lezing 'De geschiedenis van ons brood en de bijbehorende granen'

9 oktober 2019, van 19:30 tot 21:30 | Bibliotheek Eijsden

In het Onze Vader vragen we het al: “geef ons heden ons dagelijks brood”. Brood is een belangrijk bestanddeel van onze voeding, dat tegenwoordig in (soms overdreven) ruime mate beschikbaar is. Dat is niet altijd zo geweest.

Het is gemaakt van allerlei graansoorten, voornamelijk van de oudste soort en dat is tarwe, maar we gaan ook in op nieuwere en de nieuwste graansoorten. Het is interessant te zien hoe zich die graansoorten in de geschiedenis ontwikkeld hebben en hoe hieruit bij toeval brood is ontstaan en welke rol het rijsproces hierin gespeeld heeft.

Brood is geen eenvoudig voedingsmiddel. De bereidingswijze van brood is belangrijk voor de smaak en de vertering en er zitten veel essentiële voedingsstoffen in. Desondanks ligt brood regelmatig onder vuur, omdat het niet (zo) gezond zou zijn. Dat is niet waar en tijdens de lezing zal worden uitgelegd waarom niet. Daarbij wordt ook ingegaan op de diverse relevante gezondheidsaspecten van het brood in ons voedselpakket.

De lezing wordt gegeven door Jan van Wersch.

De entree is gratis, maar wel aanmelden via info@heuvellandbibliotheken.nl of telefoon 043 4093320.

Boeken over brood in onze collectie