Jan Hanlo een belevenis

16 juni 2019, van 20:00 tot 22:00 | Bibliotheek Valkenburg

Kosten: €10,00

In 1946 schrijft Jan Hanlo het grote gedicht “Wij komen ter wereld”. Je kunt het beschouwen als een retrograde, een kreeftgedicht, dat je zowel van voren naar achter als van achter naar voren kunt lezen.

Hanlo beschrijft daarin vanuit de opstanding uit het graf de levensloop van de mens tot aan zijn geboorte en verwekking. Hij doet dat niet louter in een chronologische volgorde want hij beschrijft ook essentiële en ingrijpende activiteiten en gebeurtenissen die zich tijdens die levensloop voordoen zoals: voeding, arbeid en oorlogen. Ten slotte komt hij dan toe aan de verheerlijking van de jeugd, de schooltijd, de kindertijd en in de laatste regel de herkomst van de mens uit het niets.

Dit gedicht is door Cultuurcafé D’n Dwingel als leidraad gekozen voor een presentatie over leven en werk van Jan Hanlo. Een productie die tot stand is gekomen in samenwerking met Tom America. Wat het werk van Hanlo betreft wordt vooral aandacht besteed aan zijn poëtisch oeuvre en wat zijn leven betreft vooral aan de periode van zijn verblijf in Valkenburg. Daar is hij ten slotte ook het slachtoffer geworden van een noodlottig verkeersongeluk als gevolg waarvan hij 50 jaar geleden is overleden op 16 juni 1969.
Wij proberen Jan Hanlo in die presentatie enigszins te laten herleven, te maken tot een belevenis vanaf zijn begrafenis in Broekhem in 1969 tot aan zijn geboorte in het Indonesische Bandung in 1912. Met grote stappen volgen wij hem op de terugweg door zijn leven heen, waarbij zo nu en dan stil staan bij een paar van zijn mooiste gedichten. Dit alles verlucht met heel veel beeldmateriaal, foto’s en filmfragmenten, en met muziek.

Boeken van en over Jan Hanlo

U kunt deze belevenis meemaken op zondag 16 juni in de Heuvellandbibliotheek aan het Berkelplein in Valkenburg. De presentatie begint om 20.00 uur en wordt afgesloten met een genoeglijke nazit. Een toegangsbewijs kost € 10,-- all in, en is uitsluitend in de voorverkoop te krijgen aan de balies van de Heuvellandbibliotheek Valkenburg en het Museum Land van Valkenburg of te bestellen via het e-mailadres dendwingel@gmail.com.

Expositie Jan Hanlo

Vanaf zondag 16 juni is er in het Museum Land van Valkenburg ook een expositie over leven en werk van Jan Hanlo, samengesteld onder leiding van Wiel Kusters, emeritus hoogleraar, dichter en kenner van het werk van Jan Hanlo.