Florence Oulhiou exposeert in Bibliotheek Valkenburg

3 januari 2022 t/m 31 maart 2022 | Bibliotheek Valkenburg

De geboortige Française Florence Oulhiou - tegenwoordig woont en werkt ze in Valkenburg – exposeert van begin januari tot eind maart 2022 acrylschilderijen in Heuvellandbibliotheek Valkenburg.

Florence begon haar artistieke loopbaan met analoge fotografie. Structuur en contrast waren de speerpunten voor haar fotografisch werk. Tegenwoordig tekent en schildert zij graag, maar de invloeden vanuit haar fotografie zijn zeker aanwezig.

Ze is begonnen als autodidact. Maar ze volgde al snel een volledige cursus van "School of Fine Arts" in Frankrijk. Ze werkte enkele jaren met haar meesters : Marc Fonvieille en Isabelle Monférier. Zo bouwde ze haar eigen stijl. Acrylschilderen is haar belangrijk creatief werk. Ze heeft deelgenomen aan diverse solo- en groepstentoonstellingen in Frankrijk en Nederland. Haar schilderijen zijn te vinden in de galerie Marx & Marx (Valkenburg) en in meerdere online galeries. Ze heeft al wereldwijd verkocht (Frankrijk – Nederland – Duitsland – Gabon – VS).

Ze schildert acrylschilderijen met transparante lagen "in negatief" om de onderste lagen te laten verschijnen die het patroon creëren. De kleurenoverlays geven rijke en harmonieuze resultaten. De titel van haar serie, die enkele jaren geleden is begonnen, is "Millefeuilles". Het roept zowel de motieven (de bladeren van bomen) op als, net als het beroemde Franse gebak met dezelfde naam, de superpositie van meerdere lagen.

Bovendien drukt ze van tijd tot tijd linocuts en schildert kleine landschappen met gemengde technieken.

“Ik ben geïnspireerd door natuurlijke plantaardige elementen en bouw opeenhopingen, superposities, tussen figuratief in abstractie. Ik speel graag met kleuren, contrasten, herhalingen. Ik speel graag met vormen en ruimte tussen deze vormen. Ik ben op zoek naar een structuur in deze overvloed. Elke creatie is een poging om de chaos van de wereld te ordenen. "