Expositie Ria Stallenberg

9 februari 2022 t/m 3 mei 2022 | Bibliotheek Berg en Terblijt

Aquarellen van Ria Stallenberg zijn tijdens openingstijden te bezichtigen.

Ria Stallenberg is geboren in Den Bosch. Op jonge leeftijd verhuisde haar gezin naar Maastricht, waar ze altijd is blijven wonen. Direct na de oorlog ging Ria naar de kunstnijverheidsschool, een voorloper van de huidige kunstacademie, een revolutionaire stap voor een jong meisje toentertijd. In die tijd was trouwen, kinderen krijgen en stoppen met werken de enige weg die toegestaan werd. Dit betekende dat Ria stopte met het verder ontwikkelen van haar talenten. Toen bleek dat ze haar schildertalent aan haar jongste zoon doorgegeven had pakte ze het schilderen weer op. Met succes. Tweemaal werden er werken van haar genomineerd voor de Alphons Winterprijs. Tot op late leeftijd was Ria actief bij een schilderclub in Maastricht.

Ria schilderde graag stillevens , bloemen en landschappen. Veelal in aquarel en olieverf. Zowel in de nabije omgeving als op vakanties waren landschappen een inspiratiebron voor Ria.

Deze tentoonstelling toont schilderijen van Ria die in Zuid-Limburg gemaakt zijn, allen in aquarel. Hoewel we niet meer kunnen achterhalen waar deze gemaakt zijn, zijn veel plekken duidelijk te herkennen, zoals de sjloens meule en de kerk in Bemelen.