Expositie Landschappen van Florence Oulhiou

1 april 2022 t/m 30 juni 2022 | Bibliotheek Valkenburg

Een ruimte, een horizonlijn, een landschap.

Florence houdt ervan te reizen, nieuwe plekken te ontdekken en te tekenen. Haar schetsboek, dat ze altijd meeneemt, bevat uit het leven gegrepen tekeningen.
Haar landschapsschilderijen zijn geïnspireerd op deze talrijke schetsen. Haar werk geeft geen getrouwe weergave van de werkelijkheid.
Het landschap is een voorwendsel. Het doel is om een emotie door kleur, compositie en materie te delen. De lijnen, de zijdeachtige degradaties, de afstanden die zacht vervagen en een horizon die de grens uitdrukt, creëren een fragiel kantelpunt tussen balans en onevenwichtigheid.

“Een van de dingen waar ik als schilder het meest van houd is dat ik me volledig vrij voel om een nieuwe plek te creëren, om dit gevoel van magische schoonheid met je te delen, om deze wereld te vieren voordat deze instort.

Je kunt versteld staan van deze gedurfde mix van stijlen, variërend van landschap tot abstract. In werkelijkheid schilderen is het onderwerp zichzelf. Ik probeer mijn schilderijen een doordachte balans van kleur, compositie en textuur te geven."