GEANNULEERD Lezing: De ongehoorde helft

8 maart 2021, van 19:30 tot 21:30 | Bibliotheek Margraten

Kosten: € 4,00 en € 2,00 voor bibliotheekleden

Een lezing van Paul van der Steen over de eerste vrouwen op de politieke pluche.

“Wanneer ik als Kamerlid mislukte, dan zouden de vrouwen het gedaan hebben”, zei Suze Groeneweg over haar verantwoordelijkheid als eerste vrouwelijke parlementariër van Nederland. Politieke pioniers als zij voelden een last drukken. Het vergde moed om als eerste vrouw in een volksvertegenwoordiging, in een college van B en W of in een kabinet plaats te nemen. Ook omdat na de invoering van het algemeen kiesrecht de oude vooroordelen voortleefden. De Valkenburgse Stiena Ruypers-Erens stuitte daarop als een van de eerste twee vrouwelijke wethouders van Nederland. De eerste vrouwelijke minister mocht aan de slag op een departement in de zachte sector. Drenthe kreeg als eerste een vrouwelijke commissaris van de koningin, want daar gebeurde toch niets. Het premierschap blijft tot op de dag van vandaag een exclusieve mannenzaak.

In een lezing naar aanleiding van zijn boek De ongehoorde helft. De eerste vrouwen op het politieke pluche portretteert Paul van der Steen de vrouwen die als eerste de vinger durfden op te steken, die zorgden dat de mannen met macht niet om hen heen konden of die om die treurige redenen solliciteerden en daarmee geschiedenis schreven.

Paul van der Steen

Paul van der Steen is historicus en journalist voor onder meer NRC Handelsblad, Trouw, De Limburger en het Historisch Nieuwsblad. Van hem verschenen eerder Schampschot. Een klein Nederland dorp aan de rand van de Groote Oorlog (2014), Ware grootheid schamele kleinte. Twee eeuwen Nederland (2013), Keurkinderen. Hitlers elitescholen in Nederland (2009) en Cals. Koopman in verwachtingen 1914-1971 (2004).

Paul van der Steen in onze catalogus

Aanmelden via info@heuvellandbibliotheken.nl o.v.v. Paul van der Steen / Margraten.