Boekpresentatie en lezing over ‘Gezichten van Valkenburg’

11 december 2021, van 14:00 tot 16:00 | Bibliotheek Valkenburg

Boekpresentatie en lezing door journalist-auteur Hans Hoenjet over de opkomst, bloei en neergang van het massatoerisme in Valkenburg tussen 1949 en 1989.

Na uitvoerig onderzoek bij onder andere het Nederlands Fotomuseum, Spaarnestad en andere fotoarchieven selecteerde Hans Hoenjet (1953) meer dan honderd originele, expressieve foto’s die een verrassend en onopgesmukt beeld van het massatoerisme en het ‘andere’ Valkenburg tussen 1949 en 1989 geven. Gerenommeerde fotografen als Cas Oorthuys en Ad Windig, maar ook minder bekende namen als Henk Blansjaar, Bob van Dam en Frits Widdershoven zijn in het fotoboek vertegenwoordigd. ‘Gezichten van Valkenburg’ verschijnt begin december bij Lecturis, de gerenommeerde Eindhovense uitgeverij van kunst-, design- en fotografieboeken.

Het lawaaierige massatoerisme en de ‘stille, verborgen’ kant van Valkenburg

De lezing opent met een VVV-filmpje uit de jaren ’50 dat laat zien hoe Valkenburg tijdens de periode van de Wederopbouw het toerisme promootte. Hans Hoenjet vertelt hoe het idee voor ‘Gezichten van Valkenburg’ ontstond en welke moeilijkheden hij moest overwinnen om dit fotoproject te realiseren. Daarnaast besteedt hij aandacht aan de stormachtige ontwikkeling die het toerisme tussen 1949 tot 1989 doormaakte en de ‘stille, verborgen kant’ van Valkenburg. Een powerpoint met markante foto’s uit het boek zal zijn lezing illustreren. Vanzelfsprekend is er ook de gelegenheid om vragen te stellen. Na afloop is er gelegenheid om het boek te kopen en/of te laten signeren en een drankje.

Overhandiging eerste exemplaar aan burgemeester Daan Prevoo

De lezing wordt opgeluisterd door muziek van de componist en oud-Valkenburger Tom America die zijn Ode aan de Cauberg ten gehore zal brengen. Hans Hoenjet hoopt het eerste exemplaar van ‘Gezichten van Valkenburg’ nog diezelfde avond uit te kunnen reiken aan burgemeester Daan Prevoo.

Tijdens de Kerstmarkt 2021 of begin januari (vanwege de waterschade) opent een fototentoonstelling in Museum Valkenburg rond dit boek. Het Limburgs Museum in Venlo overweegt in de loop van 2022 ook aandacht aan ‘Gezichten van Valkenburg’ te besteden.

Aanmelden verplicht via info@heuvellandbibliotheken.nl o.v.v. gezichten van Valkenburg.