Bijeenkomst Leesclub Margraten

17 april 2020, van 15:00 tot 17:00 | Bibliotheek Margraten

Een goed boek lezen is heerlijk en het is inspirerend om eigen leeservaringen te bespreken met andere enthousiaste lezers. Samen boeken bespreken levert boeiende gesprekken op, levendige discussies en een diepere leeservaring.

De leesclub leest in het seizoen 2019-2020 acht mooie boeken uit de Nederlandse- en de wereldliteratuur en wordt geleid door Maria Kleijnen, cultuurwetenschapper en ervaren leesclubbegeleidster.

De leesclub leest en bespreekt de tweede vrijdag van de maand een recent boek. Deelname is gratis. Van harte welkom om mee te lezen. Interesse? Bel dan 043 4589151.

17 april: Aminatta Forna - De paradox van geluk

In “De paradox van geluk” staat het hedendaagse Londen centraal in een samenspel van mens en dier. De Ghanees Attila werkt als psychiater in oorlogsgebieden en komt na de dood van zijn vrouw naar Londen voor een conferentie en om vrienden en verwanten op te zoeken. De Amerikaanse biologe Jane heeft man en kind verlaten om onderzoek te doen naar de vossenpopulatie in de stad. Straatvegers en andere nachtwerkers laten haar weten als er ergens een vos is gesignaleerd. Tijdens het joggen loopt ze Attila omver, die op zoek is naar zijn tienjarig neefje dat verdwenen is. Jane zet de straatvegers en nachtwerkers, die voornamelijk uit Afrikanen en Oost-Europanen bestaan, in om de jongen op te sporen. Deze ‘onzichtbaren’ hebben veelal een zwaar leven, doch ervaren de nieuwe saamhorigheid als geluk. Evenals de vossen (en de parkieten) in de stad zijn zij ‘survivors’. In verschillende flashbacks, verteld in een beeldende en gedetailleerde verteltrant, krijgt de lezer een beeld van het verleden van de personages. Een complexe maar ontroerende en hoopvolle roman.

Bekijk het boek in onze catalogus