GEANNULEERD Lezing Jacquo Silvertant: Duitse oorlogsfabrieken

26 november 2020, van 19:30 tot 22:15 | Bibliotheek Valkenburg

Kosten: € 4,- en € 2,- voor bibliotheekpashouders

Historicus Jacquo Silvertant geeft een lezing over de ondergrondse oorlogsfabrieken in de Zuid-Limburgse mergelgroeven.

In de loop van 1943 intensiveerden de Geallieerden de bombardementen op de Duitse steden en industriegebieden. Om haar vitale oorlogsindustrieën veilig te stellen werden er over in Duitsland en de bezette gebieden locaties gezocht waar bomvrije bedrijfsruimten konden worden ingericht. Zo ook in Zuid-Limburg, waar de daar aanwezige mergelgroeven in het Duitse oorlogsplan werden ingepast. Uiteindelijk zouden er drie werkplaatsen worden gerealiseerd: eentje in Valkenburg, eentje in Geulhem en eentje in de Cannerberg buiten Maastricht. Historicus Jacquo Silvertant neemt u mee op een fotografische reis langs de belangrijkste locaties. Voorafgaand aan de lezing wordt de documentaire film "Das unterirdische Reich" vertoond. Een spectaculaire film met uniek beeldmateriaal over de Duitse onderaardse oorlogsfabrieken in Europa.

Reserveren is verplicht. Aanmelden via info@heuvellandbibliotheken.nl o.v.v. valkenburg / oorlogsfabrieken of 043-6012063.

Boeken van Jacquo Silvertant in onze catalogus