GEANNULEERD Lezing Jacquo Silvertant: Duitse oorlogsfabrieken

5 november 2020, van 19:30 tot 22:15 | Bibliotheek Valkenburg

Kosten: € 4,- en € 2,- voor bibliotheekpashouders

Historicus Jacquo Silvertant geeft een lezing over de ondergrondse oorlogsfabrieken in de Zuid-Limburgse mergelgroeven. Dit naar aanleiding van zijn nieuwe boek over het thema.

Vanaf medio 1943 werden de bombardementen op de Duitse steden en industriegebieden door de Geallieerden geïntensiveerd. Men probeerde zo Duitsland's oorlogsindustrie lam te leggen waarmee men hoopte dat de oorlog spoedig tot een einde gebracht kon worden. Duitsland deed echter een tegenzet door overal in Duitsland en de bezette gebieden op zoek te gaan naar bomvrije ruimtes waar de voor de oorlogsindustrie vitale bedrijven konden worden ondergebracht. In Zuid-Limburg werden hiervoor een aantal mergelgroeven "verbouwd" en geschikt gemaakt voor de huisvesting van bedrijven die werkten voor het zogenaamde Jägerprogramm van de Duitse Luftwaffe. De bedrijven produceerden onderdelen voor een nieuw type bommenwerper; de Ju 388. De Duitse plannen konden als gevolg van de geallieerde opmars niet overal worden uitgevoerd, maar een drietal fabrieken kwamen toch nog gereed en waren zelfs korte tijd in bedrijf.

Silvertant gaat tijdens zijn lezing verder in op de materie en hij leidt u met behulp van uniek beeldmateriaal door de ondergrondse werkplaatsen. Het nieuwe boek van Silvertant, "Bombensicher. Oorlogsfabrieken in de Zuid-Limburgse mergelgroeven tijdens de Tweede Wereldoorlog", is na afloop van de lezing ter plaatse te koop.

Deze lezing is volgeboekt. Op 26 november is er een nieuwe lezing van Jacquo Silvertant over de Duitse onderaardse oorlogsfabrieken in Zuid Limburg en Europa.

Boeken van Jacquo Silvertant in onze catalogus