Lezing Marcia Luyten: “Het geluk van Limburg” in Bibliotheek Margraten

26 maart 2017, van 20:00 tot 22:00 | Bibliotheek Margraten

Kosten: 5,00

Marcia Luyten is econoom en cultuurhistoricus en komt oorspronkelijk uit Wijnandsrade. Ze werkt als schrijver, journalist, publicist en debatleider en is bekend als presentator van het TV-programma Buitenhof.

Marcia Luyten zal  spreken over haar boek 'Het geluk van Limburg' waarin ze de glorie en ondergang van de Nederlandse steenkoolindustrie schetst aan de hand van een bewogen familiegeschiedenis: een zoon die vecht tegen de demonen van een mijnwerkersfamilie en die met alles moet breken om zijn droom na te jagen, al zal hij de kolonie nooit echt verlaten.

Over het boek...

Toen Sjaakie in 1949 geboren werd, zei iedereen dat de knul perfecte handen had voor onder de grond. Hij groeide op als de vierde generatie van een mijnwerkersgeslacht in Heilust, een mijnkolonie in Kerkrade. Een brave, katholieke gemeenschap die overliep van trots: de mijnwerkers konden harder werken, drinken, bidden, blazen, vechten en lopen dan de rest. En ze dienden de natie. Niet alleen Kerkrade draaide om kolen, een groot deel van Zuid-Limburg werd door ‘social engineers’ gevormd naar de aanwezige steenkool. Kerk, mijn en staat voerden een totalitaire regie over het mijnwerkersbestaan. Maar Sjaakie deed niet mee. Die ging zingen, het podium op. Terwijl de ster van Jack Vinders rees, begon in Heilust het verval.

Bron en meer informatie over Marcia Luyten: marcialuyten.nl

Bekijk “Het geluk van Limburg” in onze catalogus